Blocada SUA asupra Cubei violează Dreptul Internațional

CAPITOLUL I.

CONTINUITATEA POLITICII DE BLOCADĂ ECONOMICĂ, COMERCIALĂ ȘI FINANCIARĂ CONTRA CUBEI.

Blocada economică, comercială și financiară a Statelor Unite contra Cubei a continuat să fie aplictă cu toată rigoarea. Se mențin intacte bazele legale ale acestei politici și au fost consolidate mecanismele politice, administrative și represive pentru instrumentarea lor mai eficace, în mod deosebit, persecutarea și hărțuirea tranzacțiilor comerciale și financiare cubaneze în lumea întreagă.

Continuă să fie interzis exportul de produse și servicii de orice fel din Cuba în Statele Unite. Continuă interdicția exportului  din Statele Unite în Cuba a practic oricărui produs sau serviciu, cu excepții foarte limitate și  strict normate. Navele comerciale ale oricărei țări care ating porturi cubaneze continuă că nu mai aibă posibilitatea de a intra în porturi din Statele Unite pe o perioadă de 180 de zile.

Companiile din orice țară nu pot face comerț cu întreprinderi de origine cubaneză dacă sunt afiliate sau  legate în vreun fel de companii din Statele Unite,  indiferent de relațiile țării gazdă cu întreprinderea din Cuba,  de legile care reglementează aceste aspecte în țara de origine sau de normele dreptului internațional. Companiile din terțe țări care au legături comerciale cu Cuba fac obiectul persecuțiilor, amenințărilor și sancțiunilor din partea autorităților  Guvernului Statelor Unite în orice parte a lumii, indiferent de origine, patrimoniu sau dacă au sau nu legături cu Statele Unite.

S-a înăsprit hărțuirea tranzacțiilor financiare ale Cubei cu terțe țări, indiferent de relația acestor țări cu Cuba, de moneda care se utilizează și normele bancare în vigoare din țările implicate.

Prin lege, cetățeanului Statelor Unite îi este interzis de către Guvernul său să călătorească în Cuba, cu unele excepții foarte limitate și cu reglementări foarte stricte.

Guvernul Statelor Unite continuă să afirme public  presupusa  necesitate de a menține blocada ca ”instrument  de presiune” și menține condiționările de ordin intern ca cerință prealabilă pentru modificarea politicii față de Cuba. Este evident că nu au nici o intenție de a face o schimbare în politica față de Insulă, nici de a  duce la îndeplinire repetatele rezoluții ale Adunării Generale a Națiunilor Unite care cer să se pună capăt acestei politici inumane.

Măsurile anunțate de guvernul american la 14 ianuarie 2011, între care trebuie menționată  autorizarea călătoriilor cetățenilor americani în Cuba în scopuri academice, educaționale, culturale și religioase; permisiunea ca cetățenii americani  să trimită ajutoare cetăețnilor cubanezi în cantități limitate și autorizarea aeroporturilor internaționale din Statele Unite să solicite  permisiunea de a opera  curse charter directe spre Cuba în anumite condiții, sunt insuficiente și limitate.

În esență, aceste măsuri nu sunt semnalul că ar exista voința guvernului acestei țări de a produce o schimbare substanțială în politica de blocadă, ci  că reflectă opoziția crescândă a unor sectoare  ample ale societății americane  față de menținerea acestei politici.

Cu măsurile de la 14 ianuarie, Guvernul american a vrut  să obțină un impact pozitiv la imaginea politicii eșuate față de Cuba în momente în care  opoziția internă și internațională este zdrobitoare. Totuși, în esență, măsurile se limitează la restabilirea unor dispoziții care fuseseră în vigoare în ultimul deceniu al secolului trecut  sub administrația Clinton și au fost eliminate de George W. Bush începând cu anul 2003. Dreptul constituțional al cetățenilor americani de a călători liber fiind  o himeră în secolul XXI.  Ei continuă să fie singurii în lume cărora li se interzice să viziteze Cuba.

Anunțându-le, Guvernul american  a declarat clar că blocada se va menține intactă și că își propune să folosească aceste metode pentru a întări instrumentele de subversiune și amestec în treburile interne ale Cubei.

1.1. Principalele măsuri de continuitate a blocadei adoptate de Guvernul Statelor Unite.

Guvernul Statelor Unite menține intact eșafodajul de legi și  dispoziții administrative care conformează bazele legale și reglementările blocadei. Nu au fost modificate bazele pe care se întemeiază această politică. Așa o demonstrează legile și  normele în vigoare care se menționează în continuare.

Legea Comerțului cu Inamicul (TWEA). A fost promulgată ca măsură de război în 1917 pentru a restrânge  comerțul cu țările considerate ostile. S-a extins aplicarea ei  ulterior, pentru a-l autoriza pe Președinte să regularizeze tranzacțiile de proprietăți care implicau în vreo țară străină pe vreun cetățean american,  atât în timp de război cât și ”în orice perioadă de  urgență declarată de Președinte”.  Pe această lege se bazează primele măsuri dale blocadei contra Cubei din 1962.

La 2 septembrie 2010, Președintele Obama a anunțat extinderea Legii Comerțului cu Inamicul, care presupune în practică continuarea blocadei contra Cubei. Într-un memorandum subscris de Președinte către Secretarul de Stat Hillary Clinton și titularului Trezoreriei, Timothy Geithner, se afirmă că ”continuarea acestor măsuri referitoare la Cuba convine intereselor naționale ale Statelor Unite.”

Legea Asistenței Externe. Promulgată în septembrie 1961 de Congresul Statelor Unite, îl autorizează pe Președintele acestei țări să stabilească și să mențină ”un embargou total asupra comerțului dintre Statele Unite și Cuba”. De asemenea interzice acordarea oricărui ajutor Guvernului Cubei.

Legea Administrării Exporturilor (EAA). Adoptată în 1979, ca rezultat al controalelor asupra exporturilor, i-a acordat Președintelui  autoritatea de a controla, în general,  exporturile și re-exporturile de bunuri și tehnologii și, în special,  cele care sunt considerate în detrimentul siguranței naționale a Statelor Unite.

Legea pentru Democrație Cubaneză (CDA). Această Lege, mai cunoscută ca Legea Torricelli, a fost semnată de Președintele Bush tatăl în octombrie 1992. Cu aceasta, guvernul Statelor Unite a înăsprit măsurile economice contra Cubei și a dat o bază legiferată extrateritorialității blocadei. Interzice companiilor subsidiare americane din terțe țări să facă tranzacții cu Cuba sau cetățeni cubanezi și intrarea pe teritoriul american, pentru o perioadă de 180 de zile, a navelor din terțe țări care au atins porturi cubaneze, între alte restricții.

Legea pentru Solidaritate Democratică și Libertate Cubaneză. Cunoscută ca Legea Helms-Burton. A fost aprobată de președintele Clinton în martie 1996. Are ca scop esențial de a împiedica și descuraja investiția străină, precum și internaționalizarea blocadei contra Cubei. A codificat dispozițiile blocadei, a limitat prerogativele Președintelui de suspendare a acestei politici și a extins aplicarea extrateritorialității acesteia.  A Interzis intrarea în Statele Unite a directorilor de companii străine (și a rudelor acestora) care investesc în proprietăți ”confiscate” în Cuba și a stabilit posibilitatea de dare în judecată  la tribunalele din Statele Unite.

Reguli de Administrare a Exporturilor (EAR). Reglementează excepțiile de la legea de Administrare a Exporturilor sau cele care se autorizează prin licențe emise de Biroul de Industrie și Siguranță al Departamentului de Comerț.  Se bazează pe Legea Comerțului cu Inamicul și pe Legea Administrării Exporturilor.

Extinderea legilor și reglementărilor menționate mai sus demonstrează că nici o blocadă nu a fost atât de  cuprinzătoare și brutală ca cea pe care Statele Unite o menține contra Cubei.

1.2.  Aplicarea extrateritorialității blocadei.

Au trecut peste doi ani  ai unei administrații democrate care  a vrut să impacteze lumea cu un discurs de schimbare și renovare, dar politica Statelor Unite  față de Cuba s-a caracterizat  printr-o recrudescență a  dimensiunii extrateritoriale a blocadei. S-au înăsprit sancțiunile și  persecutarea extrateritorială a cetățenilor, instituțiilor și companiilor din terțe țări care stabilesc sau își propun să stabilească relații economice, comerciale, financiare sau științifico-tehice cu Cuba, Guvernul Statelor Unite arogându-și dreptul de a decide în treburi care sunt atributul suveranității altor State.

De asemenea, rolul preponderent al Statelor Unite în economia mondială și  în procesele de alianțe strategice, fuziuni și mega fuziuni ale companiilor internaționale, a continuat să impacteze negativ Cuba și să faciliteze recrudescența efectelor negative ale blocadei,  reducând în același timp spațiul economic internațional în care Cuba poate opera.

Princpalele  directive pe care se bazează politica de extrateritorialitate sunt următoarele:

  • Se interzice ca subsidiarele companiilor americane ccare se află în terțe țări să întrețină orice fel de  tranzacții cu întreprinderi din Cuba.
  • Se interzice ca firme din trețe țări să exporte în Statele Unite produse de origină cubaneză sau produse în care  prin elaborare conțin vreun component de această proveniență.
  • Se interzice ca firme din terțe țări să vândă bunuri sau servicii Cubei,  dacă tehnologia lor conține peste 10% componente americane, chiar dacă  proprietarii sunt cetățeni ai acestor țări.
  • Se interzice intrarea în porturi americane a navelor care transportă produse din sau spre Cuba, indiferent de pavilion.
  • Se interzice ca băncile din terțe țări să deschidă conturi în dolari americani persoanelor juridice sau fizice cubaneze sau să facă tranzacții financiare în această monedă cu entități sau persoane cubaneze.
  • Sunt penalizați șefii de companii din terțe țări care realizează investiții sau afaceri cu Cuba, cărora li se respinge acordarea vizei de intrare în Statele Unite,  măsură aplicată inclusiv familiilor acestora. Acești șefi de companii  pot face chiar obiectul unor acțiuni legale la tribunale americane în cazul în care operațiile  lor cu Cuba vizează proprietăți care fac obiectul reclamațiilor unor cetățeni americani, sau care  născându-se în Cuba au dobândit ulterior cetățenia americană.

În perioada martie 2010 – aprilie 2011  a fost semnifictivă impunerea de amenzi  de milioane aplicate unor entități bancare americane și străine pentru că au avut operațiuni cu țara noastră. Acest tip de sancțiuni au un efect de descurajare, și în cazul deosebit al băncilor duce la ruperea legăturilor cu Cuba și/sau ca tranzacțiile cubaneze  să trebuiască să se realizeze în condiții mai precare.

Urmărirea și hărțuirea persoanelor și companiilor din terțe țări a atins niveluri demențiale, confirmând și  persistența caracterului extrateritorial al blocadei.

În 2010, Oficiul de Control al Activelor Străine (OFAC) din Departamentul Trezoreriei a aplicat amenzi la patru  entități  în valoare totală de 502 721 671 dolari, cea mai mare parte (500 milioane) Băncii ABN Amro, din Olanda, pentru că a efectuat tranzacții financiare neutorizate în care Cuba sau cetățeni cubanezi au interese.

La 15 iulie 2010, OFAC a informat că Uniunea de Credit Federal a Națiunilor Unite a fost amendată  cu 500 000 de dolari pentru că a efectuat tranzacții financiare neuatorizate în care Cuba are interes.

La 27 iulie 2010, Întreprinderea importatoare IMECO a Ministerului Construcțiilor din Cuba a semnat un contract  cu furnizorul panamez VIBAS Import Export S.A. pentru furnizarea a 4 autogredere Komatsu, prin compania TIESA, distribuitorul de Komatsu în Panama.  2 din aceste echipamente nu au putut fi livrate din cauza refuzului Fabricii Komatsu America Corporation (KAC) de a satisface cererea. Komatsu America a motivat că avea dovezi că alte două echipamente anterioare au fost îmbarcate pentru Cuba. Acest lucru a provocat o serioasă problemă în graficul de execuție al  investiției la șantierul de Fero-nichel.  Valoarea fiecărui autogreder este de 235 000 de dolari.

La 16 august 2010 Banca britanică Barclays a ajuns la un acord cu fiscul federal din Statele Unite conform căruia  ar trebui să plătească 298 de milioane dolari pentru că a stricat registrele financiare între 1995 și 2006, ascunzând tranzacții financiare cu Cuba, Libia, Sudan și Myanmar către băncile din Statele Unite, în valoare de 500 de milioane de dolari.  Pentru fiscuri, aceste tranzacții constituie o violare a Legii de Comerț cu Inamicul și a Legii  Puterilor Internaționale Economice de Urgență. Din tranzacțiile efectuate, 61 vizau Cuba,  cu o valoare totală de 6 711 798 dolari.

În septembrie 2010, OFAC a solicitat  ONG de Cooperare și Educație Medicală cu Cuba (MEDICC) toate informațiile despre vizitele și legăturile cu Cuba pentru a desfășura o investigație. În același timp, membrii Organizației Global Links, destinată să acorde asistență tehnică medicală țărilor în curs de dezvoltare, au primit un avertisment de la OFAC, care a considerat că  s-au prelungit zilele de ședere în Cuba.

În ultimul trimestru al anului 2010, Întreprinderea de Vopsele VITRAL  a trebuit să oprească producția la  trei fabrici  la care nu a mai produs 893 800 litri de vopsea emulsionată, de ulei și smalț, în valoare de  2 285 800 dolari, ca urmare a  anulării furnizării a 120 de tone de dioxid de titan rutil pentru fabricarea de vopsele pe lunile ianuarie – februarie 2011, de către furnizorul Petroplastic din Mexic.

În martie 2011 s-a aflat că un magazin free shop pentru diplomați din Spania a refuzat să vândă  câteva pachete de țigări unui diplomat cubanez invocând legile blocadei. Personalul s-a mărginit să explice că era interzisă vânzarea  către cetățeni cubanezi, chiar și diplomați, a produselor Philip Morris, conform  regulilor impuse de OFAC.

La 21 martie 2011  Compania portugheză DigitalSign a comunicat Întreprinderii cubaneze ”Neuronic” că nu-i va acorda certificatul digital, dat fiind că aceste  validări erau acordate de firma VeriSign, companie americană, invocând legile blocadei.

La 7 aprilie 2011 OFAC a aplicat o amendă de 22 500 dolari societății de asigurări METLIFE din New York pentru că a e mis un cec direct unui cetățean cubanez.

La 17 aprilie 2011 s-a aflat că guvernul american a cerut explicații Băncii spaniole BBVA pentru că aceasta a declarat în raportul anual că avea un funcționar în Cuba. Comisia de Piață a Valorilor a Statelor Unite a cerut Băncii și informații despre cuprinsul și natura activităților sale ”trecute, prezente și prevăzute în viitor” în Cuba și i-a cerut să identifice orice contact  cu autoritățile țării. Cum se constată în dezvăluirile Wikileaks, guvernul Statelor Unite a decis să  concentreze în mod special atenția pe companiile spaniole cu scopul de a le întrerupe legăturile cu Cuba, hărțuindu-le în permanență.

La 25 aprilie 2011, firma Pay Pal eBay, care efectuează transferuri bancare via Internet, a anulat trimiterea de fonduri a Grupului de Sprijin pentru Cuba în Irlanda în contul cubanez destinat strângerii de donații pentru Haiti, după devastatorul cutremur care a afectat această țară. Pay Pal a emis următoarea comunicare: ”Am comite o violare a legii  de Comert cu Inamicul, dacă vom facilita o tranzacție de ale cărei fonduri ar beneficia Cuba…și am fi pasibili de sancțiuni conform  celor stabilite de OFAC”.

Firma spaniolă FLINT DIVISION SHEETFED a informat despre necesitatea de a înlocui două produse pentru industria poligrafică cubaneză pentru că în compoziția lor au mai multe materii prime de origină americană lucru nepermis de legislația Statelor Unite la exportul în Cuba.

O companie europeană a anulat furnizarea de excavatoare model R984C, pentru industria cubaneză de nichel, pentru că aveau un motor american CUMMINS pe care fabricanții l-au interzis vânzării  în Cuba. Acest lucru  a obligat la schimbarea modelului de excavator deja standardizat, ceea ce ar putea provoca pierderi chiar  necuantificate  de randament, inventare și timp de gestiune.

Imposibilitatea de a continua achiziționarea de la compania mexicană de cupru a acidului sulfuric care se utilizează în industria nichelului  a dus la pierderea a 14 844 128 dolari pentru Cuba. În anul 2010 s-au importat 410 491, 632 tone, cu un preț mediu pe tonă de 73,66 dolari, în timp ce prețul transportului aceluiași produs din Mexic ar fi fost de 37,50 dolari pe tonă.

Furnizorul european de piese de schimb pentru compresoarele uzinei de Lixiviere și Cobalt, pentru Întreprinderea de Nichel ”Comandante Rene Ramos Latour”, a comunicat că este în imposibilitatea de a materializa operația din cauză că fabricantul mărfii provine din Statele Unite și nu i se permite să facă afaceri cu Cuba. Până acum acest fapt a dus la pierderi în valoare de 26 300 dolari.

Ca urmare a achiziționării de la firma CENTAC, producătoare de compresoare pentru industria petrolieră,  cu capital de origină americană,  s-a scumpit  enorm cumpărarea de piese de schimb pentru echipamentele existente în țară. În timp ce valoarea unui compresor  este de ordinul a 60 000 dolari, piesele pentru unul din ofertele făcute Cubei de  companii din terțe țări  se ridică la 191 000 dolari, de trei ori mai scump decât utilajul.

1.3.  Prejudicii provocate de blocadă în cooperarea  cu organismele internaționale.

Prejudiciile provocaste prin blocadă ca parte a politicii Statelor Unite contra Cubei s-au accentuat în cadrul organismelor multilaterale internaționale sub administrația Președintelui Obama.

În ianuaarie 2011, guvernul Statelor Unite  a sechestrat 4 207 000 dolari din finanțarea Fondului Mondial de luptă contra SIDA, tuberculoza și malaria pentru execuția proiectelor de cooperare cu Cuba destinate să combată sindromul de imunodeficiență dobândită (SIDA) și tuberculoza.

Acest act deliberat de blocare a executării a trei proiecte al căror impact semnificativ în segmentele de populație afectate este cunoscut, nu are nici o legitimitate nici fundament posibil decât voința de a continua înăsprirea politicii de blocadă într-unul din sectoarele cele mai sensibile pentru guvernul și populația cubaneză.

Cuba a denunțat această măsură ca act ilegal care, de asemenea, vrea să stopeze cooperarea internațională  acordată de sistemul Națiunilor Unite prin agențiile sale, fondurile și programele ONU. Această acțiune este cu atât mai gravă cu cât afectează fondurile destinate recuperării, prevenției și tratamentului personaelor afectate de HIV/SIDA și tuberculoză, în mod deosebit  cumpărarea de medicamente,  antiretrovirale și alimentele necesare pentru bolnavi. Eradicării acestor pandemii guvernul cubanez și comunitatea internațională  îi dedică cele mai mari eforturi  ca parte din îndeplinirea unuia dintre Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului.

Ca urmare a denunțării făcute de Cuba, Departamentul Trezoreriei a decis să emită o licență generală, în luna mai 2011, pentru eliberarea fondurilor menționate, licență care va expira  la 30 iunie 2015. Totuși, chiar și cu această decizie guvernul Stateor Unite își adjudecă, în mod arbitrar și selectiv,  dreptul de a controla resursele care sunt destinate Cubei  pe calea cooperării multilaterale.

Pe de altă parte, Cuba n-a putut achiziționa  un spectrometru de masă cu plasmă în valoare de 193 000 dolari,  care a fost solicitat ca parte din Proiectul executat de Organismul Internațional pentru energia Atomică (OIEA). ”Întărirea Sistemului de Controale Oficiale ale reziduurilor chimice și poluante  din Alimente, prin Introducerea de Tehnici analitice Nucleare, CUB/5/018”. Acest echipament este utilizat în industria de pescuit cu scopul de a verifica și asigura calitatea și caracterul nevătămător  al tuturor produselor de pescuit; și la fel  la controlul reziduurilor chimice și poluante din produsele de acvacultură.

Ca alternativă a trebuit să fie contractat un mare volum de servicii analitice  la entități străine, ceea ce implică dificultăți considerabile legate în principal de prețurile ridicate, a căror valoare ajunge la 70 000 dolari, trimiterea de mostre și riscurile probabile de pierdere a confidențialității rezultatelor.

De asemenea,  de la sfâritul anului 2006 se menține refuzul băncilor elvețiene UBS și Credit Suisse, deținătoare a majorității conturilor bancare ale organismelor internaționale cu sediul la Geneva, de a primi direct transferurile bancare de la instituțiile cubaneze ca Oficiul Cubanez al Proprietății Industriale (OCPI) și alte barouri legale cu sediul în Cuba, pentru plățile în favoarea Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (OMPI), în virtutea  tratatelor internaționale,  pentu registrul și reînnoirea patentelor și mărcilor întreprinderilor cubaneze sau cu capital cubanez. Ambele Bănci s-au subordonat ordinelor Statelor Unite și s-au adăugat la aplicarea legilor extrateritoriale.

Ca o consecință a acestei politici îndreptate spre afectarea cooperării Cubei cu organizațiile internaționale, Centrul de Studii Ambientale din provincia Cienfuegos (CEAC), care achiziționase un microscop Carl Zeiss Axiovent-40, cumpărat de la firma germană Carl Zeiss, prin proiectul RLA7/014 ”Proiect și implementare de sisteme de alertă timpurie și evaluarea toxicității  înfloririi algelor nocive (FANț s) în regiunea Caraibelor”, finanțat de OIEA, nu a putut cumpăra sofware AXIOVISION pentru procesarea imaginilor microscopice, pentru că acesta are componente americane,  așa că a fost refuzată livrarea.

Departamentul Trezoreriei Statelor Unite a blocat 8 375 de dolari destinați efectuării plății către un furnizor străin de echipamente și componente informatice contractate de întreprinderea cubaneză EMED în cadrul Programului de Dezvoltare Umană Locală a PNUD pentru un proiect în provincia cubaneză Pinar del Rio.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7

adaugă un comentariu

*